Podcast με τον Σταύρο Θεοδωράκη | Καμπύλες ή six pack; Ποιος αποφασίζει;

Διαφημιστικό μήνυμα

Περιμένοντας να ακούσεις το αγαπημένο σου podcast κάνε άλλη μία έξυπνη κίνηση, κατέβασε στο κινητό σου το allsmart app κάνε εγγραφή και ξεκίνα να συλλέγεις πόντους smart με κάθε αγορά από τα πρατήρια Shell.

Μουσική

Μάλλον ήρθε η ώρα να θυμηθούμε την Φρύνη. Και να «συζητήσουμε» αν οι καμπύλες της γέννησαν το πρότυπο ομορφιάς της Αφροδίτης ή αν τα πρότυπα ομορφιάς της αρχαίας εποχής, γέννησαν την Φρύνη.

Την Φρύνη την έλεγαν Μνησαρέτη, αλλά την φώναζαν Φρύνη επειδή ήταν χλωμή σαν ωχρός φρύνος. Σκεφθείτε όμως… να σε φωνάζουν βατράχι και να μείνεις στην ιστορία για την ομορφιά σου!

Ακούστε λοιπόν εν συντομία την ιστορία της, όπως την άκουσα και εγώ από τον αρχαιολόγο Θόδωρο Παπακώστα στο Archaeostoryteller, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα podcast που μπορεί να ακούσει κανείς σήμερα.

Μουσική

Η Φρύνη ήταν εταίρα και όχι πόρνη. Ήταν αυτόνομη και μορφωμένη και κρατούσε παρέα στους ισχυρούς άντρες, όχι μόνο με το κορμί της αλλά και με το μυαλό της. Μορφωμένη σε μια εποχή που δεν υπήρχαν σχολεία για γυναίκες. Και αυτόνομη σε σημείο, που αυτή διάλεγε τους εραστές της ανάμεσα στους χιλιάδες που την ποθούσαν. Ξακουστός εραστής της ο κυνικός φιλόσοφος Διογένης, αυτός με το πιθάρι και το φανάρι, στον οποίο χάρισε τα κάλλη της εντελώς δωρεάν γιατί την μάγεψε το μυαλό του! Και μετά ο Πραξιτέλης, ένας από τους μεγαλύτερους γλύπτες της αρχαιότητας ο πρώτος που φιλοτέχνησε γυμνή σε φυσικό μέγεθος την Θεά Αφροδίτη. Και αυτή η Αφροδίτη ήταν η Φρύνη.

Η ιστορία έχει ως εξής.

Μουσική

Οι κάτοικοι της Κω παρήγγειλαν στον Πραξιτέλη να τους ετοιμάσει ένα άγαλμα της Αφροδίτης. Και αυτός έβαλε για μοντέλο την ομορφότερη γυναίκα που γνώριζε, την Φρύνη! Μόλις όμως είδαν το γυμνό άγαλμα οι Κώοι, φρίκαραν και δεν ήθελαν με τίποτα να το εκθέσουν στο νησί τους! Και έτσι η γυμνή Αφροδίτη κατέληξε στην Κνίδο της Μικράς Ασίας, απέναντι από την Κω. Εκεί όχι μόνο δεν την κρύψανε, αλλά φτιάξανε έναν κυκλικό ναό για να μπορεί κανείς να θαυμάζει την Θεά από όλες τις πλευρές. Και η γυμνή Αφροδίτη έγινε τρελό αξιοθέατο! Και άλλαξε την νοοτροπία του Αρχαίου κόσμου που πλέον δέχτηκε ότι αρμόζει στην Θεά Αφροδίτη να απεικονίζεται γυμνή. Μην σκεφθείτε όμως ότι ο Πραξιτέλης έκανε την Φρύνη Θεά, επειδή ήταν εραστής της, άρα σε αυτόν τον άντρα τα οφείλει όλα.

Πριν από τον Πραξιτέλη υπήρξε ο ξακουστός ζωγράφος Απελλής ο οποίος επίσης ύμνησε το κορμί της. Όχι αυτός δεν ήταν εραστής της, ήταν όμως παρών μια μέρα που η Φρύνη βούτηξε, γυμνή βέβαια, στα νερά της Ελευσίνας. Και ο Απελλής βλέποντας την Φρύνη να βγαίνει από το νερό ζωγράφισε την Αναδυόμενη Αφροδίτη! Το έργο μεταφέρθηκε στην Ρώμη, ωστόσο αργότερα καταστράφηκε αλλά με έναν μαγικό τρόπο, ξαναγεννήθηκε, αιώνες μετά, στο μυαλό του Αναγεννησιακού Μποτιτσέλι. Ο οποίος δημιούργησε την «Γέννηση της Αφροδίτης», «σεβόμενος τις κλασικές αναλογίες των αρχαίων αγαλμάτων», σημειώνουν οι κριτικοί τέχνης. Γιατί όμως το γυναικείο πρότυπο ομορφιάς είχε καμπύλες και πιασίματα ενώ το αντίστοιχο αντρικό ήταν μια τάβλα με σιξ πακ;

Μουσική

Για φέρτε τα στο μυαλό σας. Βάλτε δίπλα δίπλα, το άγαλμα της Αφροδίτης και το άγαλμα, ας πούμε, του Δορυφόρου του Πολύκλειτου, αυτό που θεωρείται το αντιπροσωπευτικό άγαλμα αντρικής ομορφιάς. Δορυφόρος από το δόρυ που κρατούσε, μην πάει το μυαλό σας σε τίποτα ούφο της εποχής.

Οι Αρχαίοι πρόγονοι μας, είχαν την τάση ως καλλιτέχνες να προσθέτουν κιλά στις γυναίκες και να τα αφαιρούν από τους άντρες. Δείτε και τον Ερμή – επίσης του Πραξιτέλη. Γιατί οι άντρες ήταν πάνω από όλα πολεμιστές και στα μεσοδιαστήματα αθλητές ενώ οι γυναίκες ήταν μανάδες και σύμβολα της γονιμότητας.

Άρα για να βάλουμε τα πράγματα στην θέση τους. Το ρετούς δεν είναι εφεύρεση του Instagram, ούτε των life style περιοδικών της δεκαετίας του ’90. Ακόμη και τα ειδώλια της προϊστορικής εποχής ήθελαν τους άντρες ομοιόμορφα αδύνατους και τις γυναίκες ομοιόμορφα εύσωμες.

Και τα φτιασιδώματα των γυναικών, για να πάμε και στο επίδικο των ημερών, δεν είναι γέννημα του καταναλωτικού καπιταλισμού και των απαιτήσεων των επικυρίαρχων φαλλοκρατών. Οι γυναίκες από την Αρχαία εποχή εμφανίζονται σχεδόν πάντα μακιγιαρισμένες και κατά κανόνα ξυρισμένες. Κι αν σας ξαφνιάζει ο τελευταίος όρος θυμηθείτε τα αγγεία που απεικονίζουν γυναίκες να ξυρίζει η μια τα ευαίσθητα σημεία της άλλης. Ναι, η αποτρίχωση δεν ξεκίνησε όταν εφευρέθηκε το γυναικείο ξυραφάκι το 1915, όπως και το μακιγιάζ δεν ξεκίνησε με την ανακάλυψη του καθρέφτη το 1835 όταν ένας γερμανός χημικός επικάλυψε με άργυρο την μια πλευρά ενός γυαλιού.

Οι ήρεμες λιμνούλες υπήρχαν πάντα όπως και ο σίδηρος και ο χαλκός που όσο πιο καλογυαλισμένοι ήταν τόσο περισσότερο έδειχναν τις ατέλειες που έπρεπε να διορθωθούν.

Μουσική

Τώρα όμως το ημερολόγιο δείχνει 2021. Οι γυναίκες και οι άντρες έχουν το δικαίωμα του αυτοπροσδιορισμού μέχρι του σημείου της αντιστροφής των ρόλων ή της κατάργησης των ρόλων.

Το ξυρισμένο ή το αξύριστο, το αδύνατο ή το παχουλό, το γυμνασμένο ή το αγύμναστό, το μακιγιαρισμένο ή το αμακιγιάριστο, το πλαδαρό ή το σφικτό, το αρρενωπό ή το θηλυπρεπές, είναι πλέον επιλογές. Όλοι σήμερα έχουμε δικαίωμα να τα επιλέξουμε όλα.

Ακόμη και τα αντικρουόμενα. Αυτή είναι η κατάκτηση του κόσμου μας, της Ευρώπης και της Βόρειας Αμερικής θα έλεγα σωστότερα. Το δικαίωμα στον «ατίθασο θάμνο» που υπερασπίστηκαν οι φεμινίστριες το ’70 ή του αποτριχωμένου άντρα που υπερασπίστηκαν τα γκέι κινήματα το 2.000, επανέρχονται ή αποσύρονται κατά το δοκούν.

«Και δεν υπάρχει ένα όριο;»

Το όριο είναι η επιθυμία σου και ελπίζω όχι η ιδεολογία σου. Αρκεί αυτό που κάνεις να μην μεταδίδει μηνύματα που μπορεί να βλάψουν τους άλλους. Έτσι σωστά απαγορεύτηκε πριν μια δεκαετία – δεν είμαι σίγουρος ότι εφαρμόζεται βέβαια – η συμμετοχή ανορεξικών μοντέλων στις πασαρέλες. Οι σκελετωμένοι άνθρωποι όπως και οι υπερβολικά παχύσαρκοι δεν μπορούν να είναι πρότυπο, είναι αρμοδιότητα των γιατρών.

Κατά τα άλλα ναι, «ο καθένας κάνει το σώμα του ότι θέλει».

Σωστή ατάκα που ειπώθηκε πριν λίγες ώρες, για να δικαιολογήσει όμως ένα μεγάλο λάθος. Την είπε η αναισθησιολόγος που δεν θέλει να κάνει το εμβόλιο αλλά θέλει να συνεχίσει να δουλεύει σε δημόσιο νοσοκομείο, ζητώντας κατ’ ουσία να κάνει ότι θέλει όχι το δικό της σώμα αλλά το σώμα των άλλων.

Διαφημιστικό μήνυμα

Η είδηση κυκλοφορεί από podcast σε podcast. Yπάρχει ένα μέρος που πας να βάλεις καύσιμα και φεύγεις με μία τοστιέρα ή μία ξυριστική μηχανή. Το allsmart σε επιβραβεύει για κάθε αγορά σου από τα πρατήρια Shell, χαρίζοντάς σου συνεχώς πόντους που μετατρέπονται σε μοναδικά προϊόντα.

Κατέβασε τώρα το allsmart app στο κινητό σου ή κάνε μια αίτηση στο πλησιέστερο πρατήριο Shell. Τι περιμένεις; Γίνε μέλος και ξεκίνα να κερδίζεις.

Μουσική

Σπικάζ

Ακούσατε το podcast podcast με τον Σταύρο Θεοδωράκη.

Στους ήχους ο Μάριος Πλασκασοβίτης.

Δημοσιογραφική επιμέλεια: Ερατώ Ζουρουφίδου

Αν θέλετε να διαβάζετε το podcast podcast, αναζητήστε το
στην ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας Καθημερινή. Τα ξαναλέμε σύντομα.

Μουσικό σήμα

Pod.gr Το καλό ν᾽ ακούγεται

Εγγραφή στο Newsletter